söndag 29 maj 2011

Displaykrångel på Nokia 5800

Ibland kan mobiler ha de mest underliga quirks. Jag har en Nokia 5800 som nu är 1.5 år gammal. Jag kan verkligen inte rekommendera den, det är en smartphone men utan fördelarna som de nyare har (Androidmobiler och iPhone). Är dock inte redo att köpa mig en iPhone än eftersom den är så jäkla dyr.

Hur som helst, senaste veckan har min display börjat krångla. Den liksom hänger sig och det går inte att läsa på skärmen vilket är sjukt frustrerande. Dessutom verkar det bara hända hemma i min lägenhet, för när jag kommer till jobbet funkar den alldeles utmärkt.

Idag kom jag mig tillslut för att googla det och upptäckte så klart att det inte bara är min Nokia 5800 som gör så här... Hittade en video med någon som plockat isär den och använt en magnet för att få den att vippa tillbaka igen. Jag är inte så himla pepp på att plocka isär min telefon, men min slutsats av det här är därmed att det måste vara någon form av magnetfält i min lägenhet som sabbar telefonen.

Testade precis att sätta telefonen mot en av kylskåpsmagneterna - och det funkade! Testade några fler gånger, och det funkar lika bra! Får därmed nu se till att alltid ha en magnet i närheten för nästa stund som min telefon tänker krångla.

Håll magneten precis under det lilla högtalarhålet på framsidan - och vips är det borta!!

Här är videon som gav inspiration:

Inga kommentarer: