måndag 13 april 2009

Mumsig ädelostomelett!

Det bästa med att äta GI-mat tycker jag är att jag får frossa i ost. :) Jag fullkomligt älskar allt vad ädelostar heter. Förvisso är det inte den billigaste maten, men jag tycker att det är värt det.

Till mittenmål idag (middag egentligen, men jag ska äta en gång till så jag får i mig vad jag ska) gjorde jag omelett med mögelost och färsk basilika, sjukt gott och krämigt! För att äta upp osten innan den blir dålig så ska jag göra en likadan ikväll att ha till matlåda imorgon.

Tänk på att inte salta för mycket (om alls) eftersom osten är så salt i sig.






Så här lyder receptet för en person:

Ädelostomelett med basilika
2 ägg
2 msk mjölk
paprikakrydda
70g Kvibille grädd
ett par knippen färsk basilika
ev extra (torkad) basilika
1 tsk smör till stekpannan (eller annat matfett)

Smält/bryn smöret i stekpannan. Vispa ihop alla ingredienserna i en skål, stek omeletten på medelhög värme tills det mesta börjar bli lätt fast (dock fortfarande med viss krämighet i mitten). Låt lös smet rinna ut till kanterna då och då så går det snabbare. Låt omeletten glida ner på en tallrik och vik den dubbel.

Kostnad: Ägg ca 2,20 kr/st, osten 18,90 kr/140g (de andra sakerna är försumbara) = ca 14 kr

Maten ger följande värden:
Summa = 473 kcal - protein 26,3g, kolhydrater 3,6g, fett 39,5g


Näringsvärde:
Ägg
per 100g: 146,2 kcal - protein 12,6g, kolhydrater 1,4g, fett 10,1g
Lättmjölk
per 100g: 39 kcal - protein 3,5g, kolhydrater 5g, fett 0,5g
Kvibille grädd
per 100g: 400 kcal - protein 18g, kolhydrater 1g, fett 36g
Smör per 100g: 711,5 kcal - protein 0,6g, kolhydrater 0,4g, fett 80g

GI-värde:

Lättmjölk: GI = 30, GB = -
Dessertost: GI = 1, GB = 0

Inga kommentarer: